Woning verhuren aan uw vennootschap en inrichtingswerken laten betalen door vennootschap

Overweegt u om een deel van uw woning te verhuren aan uw vennootschap om beroepsmatig te gebruiken, bv. als kantoorruimte, en moeten er nog inrichtingswerken gebeuren? Dan kan het interessant zijn om deze kosten door uw vennootschap te laten dragen.

Woning verhuren aan uw vennootschap en inrichtingswerken laten betalen door vennootschap

Laat de facturen voor de inrichtingswerken rechtstreeks op naam van uw vennootschap zetten. Zo kan uw vennootschap deze kosten aftrekken in de vennootschapsbelastingen. Omdat het om investeringen gaat, gebeurt deze aftrek door afschrijvingen, en dit over de periode van het huurcontract. Soms kan de aftrek sneller als de werken sneller in waarde dalen.

Als de facturen op naam van uw vennootschap staan, kan zij de btw op deze werken doorgaans volledig recupereren. Het gaat immers om diensten die ze gebruikt voor haar normale bedrijfsactiviteiten.

Als u het goed aanpakt, heeft deze werkwijze geen invloed op de belastingen die u privé betaalt op de huurinkomsten. Het is wel belangrijk dat u in het huurcontract alleen vermeldt dat de vennootschap de ruimte mag inrichten. U mag geen verplichting opnemen om de werken uit te voeren. Anders worden de kosten die uw vennootschap betaalt, gezien als een extra huurvoordeel, en moet u daar privé extra belasting op betalen (art. 7, §1, 2, c WIB 92).